יום ראשון, 27 בינואר 2013

"מסע-לה"- מסע אל נפלאות הסנטור



בס"ד


כדרכי בקודש... גם הפעם עמודת ה- "3 ב-15" הביאה לידי אלבום שחיפשתי זה מכבר.. "מסע-לה" אלבומו האינסטרומנטלי של אלדד לוי נגן הסנטור הפרסי המצוין יצא לפני כשלוש שנים.

הסנטור הפרסי הינו כלי עתיק יומין שיש המייחסים אותו אפילו לכלי שנגנו בו בבית המקדש "הפסנתרין" שמוזכר בספר דניאל. הכלי עשוי מעץ אגוז בדרך כלל ומתוחים עליו 120 מיתרים, על מנת להפיק את הצליל מקישים על המיתרים עם שני פטישי עץ דקים המגולפים בצורה ייחודית ונקראים מזרבים.

הסנטור נחשב לכלי לא פשוט לנגינה ואלדד לוי נחשב לאחד הנגנים הטובים בארץ עליו. הוא ניגן בעבר עם אביתר ומאיר בנאי, שוטי הנבואה, אברהם טל ועוד.

להפקה המוסיקלית של האלבום חבר לאלדד המוסיקאי המוכשר ראובן ברנסבורג שעיבד את רוב שירי האלבום. הלחנים כולם מקוריים של אלדד.

האלבום מחולק לשני דיסקים האחד שקט יותר ונקרא "עלות השחר" ואילו השני "שמחה", אני התחברתי באופן חד משמעי לחלק השמחה של האלבום שתפס את אוזניי הרבה יותר. כל חלק כולל 6 רצועות.

הלחנים קליטים ונעימים מאד והעיבודים מעניינים, צלילו של הסנטור נעים ועשיר והשילובים עם נגנים מהשורה הראשונה בארץ מיוחדים ומעניינים. ניתן לציין את נגן כלי הנשיפה אייל סלע, אודי בן כנען שמנגן על לירה כלי מיתר רוסי עתיק יוסי לוי – תופים, אורן צור- כינור ועוד רבים וטובים.

לחניו של אלדד, במיוחד אלו הקשורים לשמחה, נעמו לי מאד, אציין את "סקולטי" הנפלא שפותח את אלבום השמחה, ניגון שמח ומקפיץ עם נגיעות איריות עמוקות שנפתח בנגינת החליל אירי של איל סלע.

רצועות נוספות נפלאות: "באלקני", על נגינת הכינור הנפלאה אחראי נתנאל זלבסקי בנו של היוצר צבי זלבסקי. מומלץ להאזין בקשב לקטע הוירטואוזיות המדהים של אלדד לקראת הסוף.

"אביה" האנדלוסי הרגוע מעט יותר, גם פה הלחן הנפלא בליווי האקורדיון של ויטאלי פודולסקי מרתק ומרגש והוא מקבל תפנית מבחינת המקצב לקראת סופו.

"צועני", במקצב הפולקה שמשמש כג'ינגל של תוכניתה המצוינת של דבורה קיציס "שירה חדשה".
מתוך חלקו השקט של האלבום התחברתי יותר ל"געגוע" אותו מגדיר אלדד כ"תנועות מוסיקליות הנוגעות בזמן שהיה ויהיה..." ואת "מסתורין" המעניין, על נגינת חליל הנאיי בשיר אחראי הפייטן דוד מנחם שמתארח בעוד שתי שירים נוספים.

לסיכום, חלקו השמח של האלבום מושלם באוזניי חלקו השקט פחות תפס את אוזניי אך גם בו יש קסם רב. "מסע-לה" הוא אלבום מעולה ל"ניקוי אוזניים" והנפש מבלי לוותר על סטנדרטיים מוסיקליים ועל סאונד משובח.

5 מתוך 7 בסולם האיכות




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה