יום חמישי, 3 בינואר 2013

הופכים "קש לזהב"


בס"ד


"קש לזהב", אלבום הקונספט המופלא של בני הזוג מיכל ויוחאי מוצרי התגלה לי במקרה מכתבה דווקא בכלי תקשורת שאינו חובב גדול של מוסיקה יהודית.

הרעיון שעומד מאחורי האלבום מעניין מאד, מיכל כתבה מילים המבוססות על אגדות הילדים הידועות ביותר של "האחים גרים". אם חשבתם שמדובר באלבום לילדים אז טעיתם... מילות השירים מדברות על המסע שעברו מיכל ויוחאי שהלחין את כל השירים ומיטיב להעביר את אווירת השירה והמילים אל המאזין.
גם העטיפה יכולה להטעות בציור שתי הילדים עליה אך המתבונן מקרוב ישים לב לצבעים הקודרים והאפלוליים שמורגשים גם באווירה המוסיקאלית של האלבום.

על ההפקה המוסיקלית המשובחת אחראים מפיק הרוק הידוע חיים שמש שעשה באלבום את ההפקה האומנותית והמפיק המוסיקאלי איתי צוק שם ידוע בקהילת הרוק אינדי הישראלית.

סגנון המוסיקה של האלבום משך מאד את אוזניי ומההתחלה הרגשתי שמצאתי משהו שתופס את אוזניי מאד, אינדי רוק אינו משהו שאני מאזין לו הרבה ולמרות זאת יש בהפקה של "קש לזהב" משהו חזק עמוק ומרגש שגרם לי להתחבר אליו ישירות.

ידידי ורעי מפיק המוסיקה היהודית הוותיק, צפי ארן, שנחשף לאלבום אהב מאד את מה ששמע, ונענה לבקשתי לכתוב את התרשמותו מהאלבום המיוחד:

"קש לזהב הוא אלבום מרתק. מיכל כתבה יוחאי הלחין ושר. 10 קטעים באלבום וכל קטע עוסק באגדת עממית אחת כסינדרלה,פינוקיו ודומיהם. האגדות כשלעצמן משלבות תום ילדות ופולקלור עממי  עם זרמים פנימיים של אימה ומכשפות שמציצות פתאום בין עצי יער פסטורלי וצמד היוצרים בשיתוף הדוק עם הנגנים וההפקה המוסיקלית הצליחו ליצוק את המוטיבים הללו לכלים מוסיקלים לשירים פשוטים ונאיביים ובו בזמן עמוקים מרובי משמעות ולא פעם אפלים.

השירים אישיים מאוד ומוליכים את המעשיות לכיוון של אודיסאה (מסע) רוחנית שמתרחשת ברבדים נפשיים פנימיים ודווקא באינטימיות הזאת יש משהו אוניברסאלי שנוגע ללב.

אין אלו להיטי מצעד הפזמונים, הכתיבה השירה  וההפקה אינם תפורים וגזורים באופן מהוקצע, אך הדבר מתאים ותורם לקונספט הכללי. לסיכום: לא לכל אחד- עגמומי קסום אפל ועמוק.        

ובנימה אישית: אחלה, כל הכבוד ליוצרים שלא עושים שום חשבון לשום דבר חוץ מהיצירה שלהם" כתב צפי.


מומלץ להאזנה: "שלגיה" במקצב הרוק הלטיני, "כיפה אדומה" הדרמטי. "פינוקיו" בסלואו הרוק העוצמתי שלו. "הנסיכה והצפרדע" המרגש גם הוא בסלואו רוק ושיר הנושא "קש לזהב".

על אף שלא תמיד הבנתי את כוונת כל המילים בשירים, מדובר במילים אישיות העוסקות בחוויותיהם של היוצרים אך בהחלט יש בהם משהו נוגע ומרתק. אין לי אלא לסכם כי מדובר באחד האלבומים היותר חוייתיים ומרתקים שהאזנתי להם.

6 מתוך 7 בסולם האיכות




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה