יום שלישי, 18 בדצמבר 2012

הלב והמעין - לך אמר ליבי- ביקורת אלבום



בס"ד


להקת הלב והמעיין באלבום חדש תוך חודשיים בלבד... מהאלבום המשובח הקודם "יוצאין בשיר", באלבומיהם האחרונים כל אלבום הוקדש לנושא אחר האלבום "יוצאין בשיר" הוקדש לניגוני חב"ד ואילו זה שלפני הוקדש לניגוני ברסלב.

 האלבום החדש "לך אמר ליבי" הוקדש לשיריו של הרב יצחק גינזבורג המשמש כאחד ממורי החסידות והקבלה המוכרים ובנוסף הוא מלחין פורה שרבים משיריו מוכרים ומושרים במקומות רבים חלק גדול מהם מבלי שידעו אפילו את מקורם. הניגונים עם הזמן התפרסמו וחלקם עוותו לכן ראה הרב צורך להוציא אותם בפעם הראשונה בגרסה מדויקת ואיכותית.

לא לחינם בחר הרב גינזבורג בלב והמעיין לביצוע שיריו על גב החוברת נכתבה אמרה שלו, "גן עדן הוא סוד ניגון עדין. לפי עדינות הניגון כך עדינות הדיבור ועדינות ההתנהגות של איש לרעהו". אני אינני מכיר משהו שמתאים יותר להגדרה הזו מנאור כרמי וחבורתו.

הפעם ההרכב של הלהקה מעט שונה, הבסיס הוא של נאור כרמי על הקונטרבס והעיבודים, אורן צור- כינור, ויולה, מנדולינה. חיליק פרנק – קלרינט. הנגנים החדשים שהצטרפו הם נגן הגיטרה המוכשר נדב בכר ואסף זמיר נגן כלי ההקשה המשובח.

באלבום יש 11 רצועות  שרובם הינם רק ניגונים וארבעה מהם מושרים על ידי זמרים אורחים. כל שיר זכה לפירוש מעמיק על הרעיון שמאחוריו בחוברת המעניינת שמצורפת לאלבום.

כאמור, יוצאין בשירה  באלבום שלושה זמרים אורחים, שלמה כ"ץ שמבצע את "שלום עליכם" המוכר והידוע אולי הידוע ביותר של הרב גינזבורג. אילן דאמרי – אשר ברא, שיר חתונה שמח שמעובד עם נגיעות בלקניות רכות (אין תופים...) זמר נוסף שמבצע שני שירים באלבום הוא אריאל זילבר ששר את "תתעורר" שיר מעניין ושמח שאת מילותיו ולחנו(החצי הראשון) חלם הרב גינזבורג בליל תשעה באב ולאחר שהתעורר השלים את הניגון , שירתו הסוחפת של זילבר בליווי עיבוד הקונטרבס הקופצני של כרמי יוצר תוצאה מצוינת וכיפית. אריאל כבר ביצע לפני כשנתיים את השיר ואף צילם לו קליפ משעשע.

 השיר השני של זילבר "אתה בחרתנו" גם הוא שיר שמח במקצב בלקני כליזמרי שירתו של זילבר נפלאה ומבטאת את המילים בצורה מצוינת. שימו לב לסולו הכינור המדהים של אורן צור באמצע השיר.

באלבום יש כמה ניגונים שמומלץ לשים אליהם לב "ניגון המראה" המקפיץ שפותח את האלבום ומושר כל פעם שהרב גינזבורג טס לחו"ל. "ניגון אמונה" השקט שנפתח בנגינת הגיטרה הקסומה של נדב. זהו השיר היחיד באלבום במקצב שלושה רבעים הלא הוא ה"ואלס"  בחוברת מסביר הרב את משמעות המקצבים על פי הקבלה, שיר משולש הוא שיר בעל משקל רגשי ומסמל גם את האהבה היראה והאמונה הנמשכת מהן ומכאן שמו של הניגון העוסק באמונה בחדרי הלב.

"ניגון בטחון" האיטי שנפתח בנגינת קלרינט וכלי הקשה בלבד ובהמשך מצטרפים השאר כשבולטת בעיקר נגינת הקונטרבס הנפלאה של נאור שמשתמש בקשת כמו במוסיקה קלאסית ולא באצבעות.

ניגון מתוק נוסף הוא "דיבוק חברים" שנפתח בנגינת גיטרה קלאסית עדינה וכמובן ניגון "עד דלא ידע" המוכר יותר לכולם כ"על ידי ניגונים" המוכר והמקפיץ מתברר כי במקור הוא הולחן בפורים ורק לאחר מכן הוצמדו לו המילים המוכרות לכולם, הניגון זכה לעיבוד מעניין שבחלקים ממנו מזכיר מוסיקה בלקנית  ובחלקים ממנו רגאיי...

האלבום בכלליותו נעים מאד להאזנה והניגון בו אכן עדין. העיבודים של נאור מצוינים ומשלבים בין פשטות לבין וריטאוזיות אם כי הם מעט פחות מורכבים מאשר באלבום הקודם. נהניתי מאד ואני בטוח שאני אחזור להקשיב לו מידי פעם כאשר ארצה מוסיקה מרגיעה.


6 מתוך 7 בסולם האיכות


תגובה 1:

  1. לצערי אני מכיר רק את נדב בכר ואורן צור המוסיקאים הנפלאים, תודה על פוסט מעניין!
    ירון נאור

    השבמחק