יום שלישי, 27 בנובמבר 2012

כשגלאנץ צעק...



בס"ד


בעת כתיבת הכתבה הבאה חשתי כסוג של ארכיאולוג החושף פיסת היסטוריה חשובה... יהודה גלאנץ אחד מראשוני הז'אנר היהודי המקורי המוכר בעיקר בסגנונו הלטיני ובכלי הנגינה הרבים והייחודיים בהם הוא מנגן, הוציא לפני 15 שנה את האלבום "רק לצעוק אל ה'", האלבום היווה בזמנו פריצת דרך בהעזה שלו וזכה להשמעות רבות מאד בערוצי הרדיו הפיראטיים שפרחו אז במלא עוזם. חלק גדול מהשירים בוצע יותר מאוחר על ידי התזמורת הסימפונית הישראלית שעשתה מופע מיוחד יחד עם גלאנץ.


כמו בכל אלבומיו של יהודה האלבום הוקלט כולו בסטודיו הירושלמי שלו בנחלאות. הלחנים ברובם של יהודה והעיבודים ברובם של יהודה וחלקם הקטן של אלי לישנסקי איש הסאונד מארה"ב.
יהודה עצמו ניגן חלק גדול מכלי הנגינה באלבום עם שותפים, דני ממן – גיטרות, עופר בניטה – תופים, דוד סווירסקי (להקת המושב) – בס ואלי לישנסקי גיטרות.

האלבום נפתח בלהיט "כל הנשמה" שיר רוק לטיני המשלב בין בוסה נובה לרוק עם גיטרות דיסטורשן כבדות בניצוחו של אומן הגיטרה דני ממן, חדי האוזן יזהו את צלילי הצ'רנגו כלי מיתר בוליביאני עליו מנגן יהודה.
הלהיטים הבולטים מהאלבום הם כמובן שיר הנושא של האלבום "רק לצעוק אל ה'" שנכתב לאחר פיגוע התופת בשוק מחנה יהודה השוכן בקרבת מקום לביתו של יהודה. יהודה והמפיק המוכשר צפי ארן שהיה אז עוזרו של יהודה נקלעו לזירת הפיגוע והמילים נכתבו על ידי שניהם והפכו לאחד מהלהיטים הבולטים ביותר של יהודה בכל הקריירה שלו.

"פתחו לי" שיר בוסה נובה מקסים בלחנו של יהודה, ניתן לשים לב לנגינת הגיטרה הקלאסית הקסומה שברקע.

שיר נוסף בולט שגם את מילותיו כתב צפי ארן הוא "נפשי" שיר שקט מרגש במיוחד העוסק בחיפוש הפנימיות. אחד האהובים עליי באלבום ובכלל מתוך שיריו של יהודה.

"שאו שערים" שיר בלחן ארגנטינאי עממי שיש המייחסים אותו למגרשי ספורט... ביצוע סוחף של גלאנץ בשילוב חזנות על מרבד דיסטורשן של אלי לישנסקי.

"מה נאמר" שיר שקט ומרגש גם הוא אחד האהובים עליי באלבום, בעת ההכנה של הכתבה האזנתי לו לפחות עשרה פעמים.

באלבום משולבים ניגונים עממים מוכרים כניגון קרלין ו"ברוך הוא" שמבוצע על ניגון הורה ירושלמי עממית.
לא לחינם "רק לצעוק אל ה'" הפך את יהודה ליוצר מוכר ומוערך, יש בו הרבה רגעי קסם נעימים לאוזן והוא משלב בין סגנונות רבים ומגוונים בין מילים מקוריות לבין מילים מהמקורות. מומלץ להאזנה בחום!

6 מתוך 7 בסולם האיכות.


2 תגובות:

  1. תודה על הפוסט המעניין הזה! תכיר לי את האומן הזה
    ירון נאור

    השבמחק
  2. האם ניתן להשיג את האלבום הזה בחנויות?? אם כן, איפה?

    השבמחק