יום חמישי, 28 ביוני 2012

פיוט אנד רול- נתנאל לייפר מספר על חווית הפיוטים של ההרכב פיוט אנד רול



על פרוייקט "ידידי השכחת?!" שמעתי כבר לפני כמה שנים אך לא יצא לי להשתתף במופעים שעלו כחלק מהפרויקט . לשמחתי הוזמנתי להגיע למופע העשור שבעצם שימש כחתימת הפרויקט שהסתיים בימים אלו.
ההרכב שהופיע בזאפא ירושלים לאורך כל הערב "פיוט אנד רול" מורכב כולו מכוכבים שכבר עשו דבר או שניים במוסיקה הישראלית ,ארז לב ארי (אנה אפנה) – גיטרה חשמלית, דודי לוי (כל הזמן שבעולם)-גיטרה חשמלית. ערן צור(בלילות של ירח מלא)- בס , אלון יופה (בעלה ושותפה המוסיקלי של דין דין אביב) – תופים. שאול בסר- פסנתר ,אביב שטיין – בזוקי אירי ,אקוסטית.  בין לבין הצטרפו אורחים נוספים שהשתלבו נפלא יחד עם הלהקה שליוותה אותם במקצועיות.

גולת הכותרת של המופע היה פיוטים בלבוש רוק בועט עכשווי ומרגש בשילוב עם להיטים ישראלים של חברי ההרכב. האיזון הזה של בין קודש לחול היה לאורכו של כל המופע ונוהל בטוב טעם.

הערב נפתח על ידי הפייטן דוד מנחם כשהזאפה עמוס לחלוטין כולל קומת הגלריה הריקה בדרך כלל .הקהל היה מגוון לחלוטין אשכנזים ספרדים דתיים וחילונים תוצאה ישירה של המודעות שעלתה פלאים למקורות התרבות העשירים של היהדות.

במהלך הערב שמענו ביצוע בועט ל"שלום לך דודי" של אבן גבירול כשארז לב ארי משמש כסולן . "אל מסתתר בחביון" בביצועו של דודי לוי ,"בזכרי על משכבי" בביצוע רוק כבד לוהט של ערן צור שהתיאטרליות שלו שימשה כקסם בביצוע של הפיוט. "יה ריבון עולם" ו"יעלה" בלחן מוכר פחות. בחלק מהפיוטים השתתף הפייטן דוד מנחם שהשירה האותנטית שלו השתלבה נפלא עם ביצועי הרוק של החבורה סביבו וההומור שלו גרם לחיוכים לא מעטים בקהל . אורח נוסף שהשתלב בשירת הפיוטים הוא סולנה המופלא של להקת המדרגות אילן דאמרי האיש והטונים שלא מסתיימים.. לאורך כל הערב הופיע על המסך הגדול מעל הבמה כל מילות הפיוטים בצורה ברורה ונעימה.

בין הפיוטים ביצעו הזמרים את להיטיהם הישראלים ,ערן צור ביצע את "בלילות של ירח מלא" ו,ילדה יפה ירושלים" . דודי לוי את הלהיט "כל הזמן שבעולם" וארז לב ארי ביצע את הלהיט שליווה את סדרת הטלוויזיה סרוגים "אנה אפנה". בהדרן ביצעו ארז ודודי את ביצוע הרוק שלהם לשירו של ברוך צ'ייט "מי האיש" כשהקהל כולו מצטרף אליהם בשירה אדירה.

שני אורחים נוספים במופע היו סגיב כהן האיש והקול שביצע את "שימני כחותם" ואת הלהיט "מהמרחקים" . ברצוני לגעת בסוגיה קטנה שקשורה לסגיב.. כאשר זמר שאינו דתי מבצע שיר ממילים מהתנ"ך כדוגמת שימני כחותם שמקורו משיר השירים של שלמה המלך מן הראוי שיכבד את הטקסט כבוד בסיסי ויניח לראשו כיסוי ראש כל שהוא, מבחינתי אפילו קליפה של אבטיח... שאר חברי ההרכב חבשו כובעים בביצוע הפיוטים דבר שבעיניי מראה על כבוד והבנה שלא מדובר בעוד קטע ספרותי חסר משמעות.  האורחת השנייה היא הזמרת אתי אנקרי שביצעה את "יעירוך רעיוני" מתוך האלבום המופלא שלה משירי רבי יהודה הלוי. ואת להיטיה "יציאת מצרים" שלוותה  בקטע המוריסטי של אתי ואת "אהבה גדולה" שהדבקות בה היא שרה את השיר נתנה לו אינטרפרטציה אחרת לחלוטין.

הערב נחתם בשירת "הלילה הלילה" על ידי כל האומנים שהופיעו במהלך הערב הוא אמנם לא ממש פיוט אך שימש כסוף מקפיץ ומשמח לערב המרגש.

בתור חובב פיוטים מושבע הערב היה תענוג צרוף מבחינתי הן בעושר המוסיקלי שלו ובשמחה לפגוש אומנים שלא חושבים שפיוט= מוסיקה מונוטונית... מבלי להיכנס לשמות... אומנים שמעריכים את עושר ועומק הטקסט של הפיוטים . ואת ההבנה שזאת התרבות שלנו וככל שנעסוק בה יותר נבורך.

אני חייב לציין את תחושת הפרגון העצומה שחשתי בין האומנים כשהם משמשים כלהקת הליווי אחד לשני ולאורחים המשתתפים ללא תחושות אגו וניסיונות התבלטות מיותרים. 

נהניתי מאד וכך חשתי מכל הקהל הרב סביבי .כולי תקווה שערבים כאלה ימשיכו להתקיים ולמשוך אליהם קהל מגוון חובב פיוטים ומוסיקה איכותית. מומלץ בחום!!!




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה