יום חמישי, 24 במאי 2012

בינתיים תקפצו.. נתנאל לייפר על אלבום הבכורה של הזמר והיוצר ינון טייב "בינתיים"



אחרי ציפייה ארוכה הגיע סוף סוף לידי אלבום הבכורה של הזמר היוצר והמולטי אינסטרומנט ינון טייב. האלבום נקרא בשם "בינתיים" והעבודה עליו התפרסה על פני עשור...

כמות הכלים שינון טייב שולט בהם היא עצומה ,הוא שולט בסקסופנים למיניהם, קלרינט קלאסי ותורכי, חליל צד,זורנה,חליל פרסי,מצרי,תורכי,נאי,אירי קלידים, עווד וגיטרה... הוא התחיל כילד בלימוד קלרינט ומאז הספיק ללמוד מוסיקה מזרחית ,הודית,אפריקאית ללמוד ברימון ו... חזנות במכון רננות. מאז הספיק ינון להיות חבר בלהקת אדרבה האתנית וניגן בהפקות ופסטיבלי טבע רבים.

באלבום יש עשרה שירים שכולם חוץ מ"לכו נרננה" הם לחנים של ינון , רוב המילים הן מהמקורות ואת השאר כתב ינון.

חברו לינון להפקה המוסיקלית של האלבום המושקע דן סיון יוסי לוי ויהודה אשש. יחד עם ינון מנגנים נגנים מהשורה הראשונה כנאור כרמי -בס וטנבור ילל(כלי מיתר מזרחי מעניין) אליהו דיגמי מלהקת הלווים הזכורה לטוב שמתארח עם הסאז והגיטרה. יהודה אשש –גיטרות ,מאיר עשור-תופים , אלדד לוי- סנטור, אסי איילון-גיטרות ,יוסי לוי – תופים ועוד רבים וטובים.

האלבום נפתח בשיר "עוגב ונבל" שיר פאנקי חביב למילותיו של הרמח"ל. כבר בשיר זה ניתן להתרשם מהנועזות של הפקה המוסיקלית של ינון שילוב התכנותים של התופים עם הכלים האקזוטיים יוצר תוצאה שהמקבילה שלה במוסיקה הישראלית היא עידן רייכל שגם הוא מושפע רבות ממוסיקת עולם.

השיר השני באלבום הוא שיר הנושא "בינתיים" שיר רגאיי מקפיץ עם תיבול מזרחי מעניין . שימו לב לקטע המעבר של הבראס סקסופנים שכולו מנוגן על ידי ינון ולקטע הראפ המקפיץ לקראת הסוף.

השיר השלישי נקרא "אחד" שיר מקורי שנכתב על ידי ינון במקצב רוק באלד של שש שמיניות עם קטע מעבר מדליק של הסקסופון טנור של ינון

"דבקה נפשי" הוא הרביעי באלבום ,שיר רגאיי קופצני שמשולב בו הקלרינט התורכי של ינון.

השיר החמישי הוא אחד המקפיצים באלבום "מלך" גם הוא במקצב הרגאיי למילים מקוריות ומשעשעות של ינון . קטע הראפ ג'יבריש שמבוצע על ידי צביקה וולטוך מקפיץ ומוצלח ומקהלת המלך מוסיפה המון לאוירת המסיבה של השיר, הייתי מוותר על פתיח השירה של השיר הוא מיותר לחלוטין לטעמי.

השיר השישי "ציפור נפש" נפתח בקולות אתניים מקסימים . השיר עם נגיעות בלקניות ומזרחיות למילים מקוריות של ינון.

הרצועה השביעית "ניגון" נפתחת עם נגינת הסנטור הפרסי של אלדד לוי (מסע-לה') הניגון מזכיר לי מוסיקה חסידית ואילו העטיפה המעניינת של כלי ההקשה בעיקר לוקחת את הניגון למחוזות מרתקים ומרוחקים.

"כי תעבור במים" הוא השיר השמיני שיר רוק עם נגיעות פאנקיות שנכתב לפסוקים מתוך ישעיהו שנאמרים לפני היציאה לדרך, סולו הגיטרה של נדב ברק מקסים.

השיר התשיעי "לכו נרננה" בלחן עממי מזרחי. בשיר מנגן בגיטרות ובסאז החשמלי אליהו דיגמי מלהקת הלווים
האלבום נחתם בשיר רגאיי קופצני ומצוין "מן המיצר" קטע המעבר של החצוצרות פשוט נשמע נפלא.

"בינתיים" אסכם .. אלבום הבכורה של ינון אכן מושקע ומעניין . בטח שמתם לב לכמות הפעם שהזכרתי את השורש ק.פ.צ וזו אכן התחושה שלי מההאזנה לאלבום הוא פשוט הקפיץ אותי . למרות שבדרך כלל רגאיי לא בפלייליסט שלי ינון טייב השכיל והצליח לגרום לי להאזין לזה מבלי להשתעמם ואפילו לרקוד .

6 מתוך 7 בסולם נתנאל



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה