יום ראשון, 14 באוגוסט 2011

אל תכה בסלע... נתנאל לייפר בכתבה נוספת בסדרת אלבומי המופת של המוסיקה היהודית המקורית



אל תכה בסלע דבר אליו... זאת הנוסחה לפי עדי רן למרות שבהחלט באלבום הזה יש הרבה רוק (אבן בתרגום מאנגלית) מרביץ... ומצד שני הוא באמת עמוס בהמון דיבורים נאומים ושיחות...
"אל תכה בסלע" הוא אלבומו השני והמצוין של זמר הרוק היהודי עדי רן שיצא לפני עשור והוא בהחלט עובר את מבחן האלבום השני אחרי ההצלחה של האלבום הראשון... (ומתרסק בשלישי...)
עדי רן הוא מפורצי הדרך למהפכת המוסיקה היהודית המקורית עם אלבומו המופתי "האחרון שבעם" שנתן לו מקום של כבוד בפנתיאון של המוסיקה היהודית המקורית עם להיטי ענק כאתה קדוש,אבא נהיתי דוס, איזה כיף להיות יהודי, יש רק הקוידש ברוך הוא ועוד. גם האלבום זה כקודמו הופק ידי לייבל האיכות מי"ם של איש המוסיקה היהודית מקורית צפי ארן.
"אל תכה בסלע" הופק מוסיקלית על ידי עדי עצמו וצוות הנגנים אייל אימבר על הגיטרות ודני ממן אומן הגיטרה החשמלית שנותן את הטון בכמה מלהיטי האלבום . אורחים מעניינים נוספים הם הפסנתרן והזמר הישראלי שלומי שבן ("כולם אומרים") וטל שגב ("על הברכיים"). אופי האלבום הרבה יותר חשמלי מהאחרון שבעם שהיה באופן כללי הרבה יותר אקוסטי.
באלבום יש 10 רצועות כאשר שמונה מהם נכתבו על ידי עדי בעצמו ושניים מהמקורות. האלבום נפתח בשיר רוקנרול סוחף ושטותי.. "מילי דשטותא" שיר העוסק בשמחה ובו עדי שר צווח משתטה כמו שרק הוא יודע. השיר אחריו הוא אחד מהשירים היותר טובים באלבום "אין יאוש" זוהי בעצם בלדת רוק מעולה בה ממשיל עדי את העולם לשדה קרב.


"בעורף האויב פצוע וזב דם
באלף הקרבות האחרונים נחלתי כישלון חרוץ
זוחל בין השוחות כבר מזמן שכחתי                                                                                
בשביל מה באתי לכאן זוכר בזיכרון עמום.
אין לי את הלוקסוס להיכנע לא יניחו לי גם שם
יש שומרים בכל מקום פטרולים די צפופים עכשיו
צריך מנוף 10 טון כדי להזיז אותי מכאן ...
שומע את הקול שאומר לי...
                                    אין ייאוש בעולם כלל
                                    אין ייאוש בעולם כלל
                                    אין ייאוש בעולם כלל!
השיר הבא אחריו הוא "בית המקדש" שיר פאנק עוצמתי שמתפתח להארד רוק עם גיטרות חשמליות מטורפות של דני ממן ושירה מלאת אמוציות של עדי מומלץ להאזנה בשיא הווליום...


שפכי כמים ליבך בגירסתו של עדי רן שיר נחמד שמתחיל איטי ונגמר כיאות וכראוי לעדי בפיוז'ן אקוסטי מהיר , קשה לי לומר שהוא מתאים לקולו הצווחני של עדי... אך הוא בהחלט שיר חביב.


וכמובן שעדי כמו כולנו " לא רוצה את הזבלה.. רוצה הכי טוב" אחד השירים המשובחים באלבום הן מבחינת המילים המעניינות והנוגעות והן מהבחינה המוסיקלית מדובר בשיר פאנק רגוע אך מלא עוצמות ורגשות .
שני בלדות נוספות באלבום הן "הרי את מקודשת לי" שאליו פחות התחברתי ... ושיר הנושא של האלבום "אל תכה בסלע" בלדה משעשעת בה מתאר עדי התבודדות שלו.


וכמובן אי אפשר בלי להזכיר את "פיאות" שיר ההארד רוק המשעשע שעוסק בתפילותו של עדי לפיאות ארוכות גולשות יפות וגיאות... ואת "אין לנו על מי לסמוך" שיר הפולק רוק שחדר בזמנו אפילו לכמה ישיבות..

לסיכום זהו אלבום מאתגר מעניין משעשע ומומלץ בחום להאזנה . חובה לכל מי שקורא לעצמו חובב מוסיקה יהודית!!!!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה